Om

Burträskbygdens Konstförening arrangerar konstutställningar fyra gånger per år.

Burträskbygdens Konstförening bildades den 28 maj 1954 av några eldsjälar i bygden. Den första styrelsen bestod av människor med skiftande bakgrund och stor personkännedom.
Ordf. Karl- Erik Larsson (militär bakgrund)
Sekr. Elsa Wiklund (primus motor, lärare på realskolan och med kontakter i konstnärsvärlden)
Kassör: Adelbert Hedberg (bokhandlare)
Gösta Wahlin (tandläkare)
Roland Karlsson (fil kand Edelvik)
Birger Nordstedt (lanthandlare)
Torfrid Olsson (bonde och konstnär)
Signe Wahlin (fru)
Eva Springfors (fru)
Den första styrelsens medlemmar träffades hemma hos varann, medan
utställningarna, fyra per år, hölls i realskolans lokaler, som var inrymda i gamla sjukstugan.
Föreningens storhetstid var nog mellan starten och 1970-talet. Riksutställningars vandringsutställning var en årligen återkommande del i föreningens utställningsverksamhet som spred stora händelser inom konstvärlden ut till små och avlägsna föreningar.
Det var vid den tiden inte heller svårt att få storheter som Halmstadsgruppen, Ex-et, Torsten Renqvist, Leander Engström, Hugo Zuhr och Helge Linden att ställa ut hos oss. Nu ser det lite annorlunda ut. Under den här tiden är det måleri och grafik som dominerar utställningarna. I målstadgarna från den här perioden uttrycks det också att det är måleri och grafik som föreningen vill satsa på, men trots det har man redan 1955 en konsthantverksutställning.
Det ska sedan dröja ända in på 1970-talet innan konstnärer som Lars Pirak (tenn och renhornsarbeten) och Stig Gylfe (emalj), alltså konstnärer med andra konstuttryck, får komma in på arenan och bli riktigt accepterade i utställningssammanhang.
I våra stadgar, som nu är omarbetade ett antal gånger beskriver vi vikten av variation i uttryck och material.
Medlemsantalet var redan första året 114 st och utlottningsvärdet 1 600 kr.
Ett namn värt att nämna från de första decennierna är Miriam Pettersson, som var en stark och drivande kraft i föreningen i egenskap av kassör. Ett annat namn är Roland Karlsson, med i föreningen sedan starten, och som varit föreningens ordförande under nästan fem decennier. Hans rika kontaktnät i kultursammanhang har berikat föreningen.
Vi har många idéer som vi vill förverkliga, så att vi kan nå ut till nya grupper och öka besöksfrekvensen i vår utställningssal på Edelviks Folkhögskola i Burträsk.