Försäljning av konstverk

Försäljning av Erkki Tiermas konst
Kontakt: Ulrika Rönnblom Persson 070-275 94 31

Efter Erkki Tiermas död 2008 fick konstföreningen en stor gåva av Erkki Tiermas släktingar. Han efterlämnade en stor produktion, som föreningen tacksamt mottagit och denna utgör idag inneliggande lager hos föreningen. Erkki Tierma dog 2008. Konstföreningen har nu beslutat att sälja en del av denna samling.

Erkki Juhani Tierma, född 5 oktober 1941 i Kuusamo, Finland, död 27 september 2008 i Burträsk, var en sverigefinsk målare och tecknare.

Han var fosterson till Gunnar Lindgren och hans hustru Inga. Redan under skolgången i Finland började Tierma måla i olja på pannåer och han blev där uppmuntrad av sina lärare att utbilda sig till konstnär.
Efter att han kom till sina fosterföräldrar i Västerbotten fortsatte han genom självstudier och täta utställningsbesök utveckla sin konst. Separat har han ställt ut i bland annat Umeå och på Galleri 66 i Stockholm.
Förutom penslar har han använt svampar, papper ylletrasor, saxar och dammsugare i sin konst. Bland annat klippte han schabloner och med hjälp av dammsugaren blåste han den flytande färgen mot underlaget. En minnesutställning med hans konst visades 2009.